Decizia pe care o așteptau șoferii Uber vine ca o lovitură pentru companie

de: Ciprian Ioana
05 03. 2020

Uber e o companie care s-a dezvoltat puternic în multe țări. Dar, pe măsură ce a crescut, au apărut și problemele.

Uber e o companie americană de ridesharing, poate cea mai cunoscută la nivel local. A venit de ceva vreme și-n România și a reușit să extindă și dincolo de București, fiind prezentă în mai multe orașe. Sistemul e simplu și s-a dovedit extrem de atractiv.

Compania colaborează cu șoferi care-și pun la bătaie propria mașină pentru a realiza curse prin intermediul aplicației. Merg unde sunt chemați de clienți. Tariful e calculat în funcție de mai multe aspecte, iar din valoarea cursei Uber oprește un procent.

Restul merge la șofer.

Numai că acest gen de colaborare a ajuns să-i nemulțumească pe șoferi. Aceștia au cerut, inclusiv în instanță, să fie considerați drept angajați și nu liberi profesioniști. Au cerut, practic, alt statul. Iar o decizie în favoarea lor a venit de la o instanță din Franța și nu orice fel de instanță.

Decizia care lovește Uber și-i bucură pe șoferi

Curtea Supremă din Franța i-a dat dreptate unui șofer din Hexagon, care a cerut să-i fie reconsiderat statutul pe care-l are în raport cu compania Uber, cu care colabora. El a cerut să i se recunoască statutul de angajat al companiei, nu de colaborator sau liber profesionist.

Judecătorii francezi au stabilit clar că, atunci când un șofer se conectează la platforma digitală, atunci se creează o situație de subordonare. Adică exact ceea ce se întâmplă și într-o organizație clasică, în relația dintre angajator și angajat.

Decizia ar putea reprezenta o lovitură pentru Uber. Pentru că o astfel de decizie ar putea crea efectul de domino. Se poate considera un precedent și atunci toți șoferii colaboratori vor avea câștig de cauză, atât în procesele colective, cât și individuale.

Mulți șoferi, precum cel din Franța, s-au plâns de faptul că se simt exploatați de Uber și că statul nu le asigură niciun drept tocmai pentru că n-au statut de angajați. Cu alte cuvinte, nu au dreptul la zile de odihnă (deși își pot face singuri programul), n-au dreptul la concediu medical plătit, asigurări și altele.

Uber s-a apărat întotdeauna și a spus că modelul său de business este diferit și nu implică astfel de aspecte.